Muslim Entrepreneur

SHARING WITH YOU HOW TO BECOME AN ENTREPRENEUR. What do WE need to do to become EXCELLENT entrepreneur ?

Keusahawanan + kegemilangan Islam

Assalamualaikum, harap tidak terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru Hijrah 1431 H. Alhamdulillah hari ini saya berkesempatan untuk kemaskini maklumat terbaru saya di dalam ruangan blog Muslim Entrepreneur ini, maklumlah sebelum ini saya berusaha untuk merangcang dan menyiapkan website GenUsahawan saya di samping menghadiri beberapa kursus untuk menambah ilmu dan sedikit pengalaman dalam dunia perniagaan ini.

Baiklah pada kali ini saya ingin berkongsi sedikit maklumat berkenaan apa yang dimaksudkan dengan keusahawanan dari sudut istilahnya dan juga dari perspektif Islam.

Merujuk kepada kamus dewan, keusahawanan ditakrifkan sebagai segala-gala yang berkaitan dengan usahawan atau kegiatan dan kemahiran usahawan.

Menurut Adnan Alias-1997 pula keusahawanan ialah proses pewujudan dan pengembangan perniagaan secara terkumpul yang boleh membentuk daya tenaga pembangunan negara demi kemakmuran masyarakat.

Dan mengikut perspektif Islam pula, keusahawanan ialah satu bidang kerja yang sangat mulia serta dipandang tinggi dan mulia dalam Islam. Hal ini kita boleh renungkan daripada sebuah hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Lebih baik seorang yang membawa tali, lalu memikul seberkas kayu api, dan menjualnya, lalu dia memperoleh nafkah daripada usahanya dan tidak lagi memerlukan bantuan orang lain memberikannya atau tidak. Kerana tangan yang di atas adalah lebih baik dariapada tangan yang di bawah. Mulakan (sedekah) dengan orang yang bawah tanggunganmu." (Hadith riwayah Abu Hurairah oleh Muslim dari kitab Sahih Muslim pada bab zakat)

Juga Rasulullah bersabda yang bermaksud, " Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang yang lebih baik daripada hasil usaha tangannya sendiri. Nabi Daud a.s. makan daripada hasil usahanya sendiri."(Riwayat imam Bukhari)

Islam tidak menggalakkan seseorang itu sentiasa duduk bertapa di masjid sebaliknya hendaklah aktif bekerja mencari rezeki tanpa melupakan tanggungjawab kepada Allah s.wt.

Kita dapat merenung sirah nabi tercinta Rasulullah s.a.w yang mula berniaga dengan menggembala kambing sejak kecil. Baginda telah diajar oleh datuknya Abdul Mutalib dan juga bapa saudaranya Abu Talib sejak kecil lagi. Sejurusnya meningkat remaja, baginda telah membawa barang dagangan yang besar(kepunyaan Sayidatina Khadijah) ke negara Syam( sekarang Syria) dan memperoleh keuntungan belipat kali ganda.

Kita boleh kaitkan di sini bagaimana perkembangan Islam sehingga hari ini dengan kemahiran keusahawanan Rasulullah s.a.w. Seperti yang kita ketahui, bidang perniagaan memerlukan kita mempunyai pelbagai kemahiran untuk berjaya seperti baginda.

Antara kemahirannya adalah kebolehan berkomunikasi secara berkhemah, kemahiran merangka strategi perniagaan, kemahiran merancang kewangan dan sebagainya. Jika kita lihat dari aspek berbeza iaitu aspek menyebarkan dakwah Islam, kita mempunyai produk terbaik iaitu agama Islam, namun bagaimanakah kita boleh menyampaikan penerangan yang tepat tanpa kemahiran komunikasi yang baik? bagaimana pula cara/strategi untuk menyampaikannya secara berkesan? dan bagaimana pula untuk kita membantu sedara seagama yang hidup dalam kesusahan tanpa adanya dana yang cukup? Persoalan ini terjawab daripada latihan kemahiran keusahawanan yang betul mengikut garis panduan Islam yang sebenar.

Kesimpulannya, sama-samalah kita bermuhasabah diri kita. Hidup ini hanyalah sementara. Orang sekeliling ada yang telah pergi ..... Namun bagaimana kita boleh optimumkan hidup ini sebaik mungkin untuk memberi manfaat kepada semua dan bukan hanya diri sendiri.

Tahun baru, semangat baru, azam baru" kearah perpaduan dan kegemilangan Islam tercinta"

Wallahualam... :)