Muslim Entrepreneur

SHARING WITH YOU HOW TO BECOME AN ENTREPRENEUR. What do WE need to do to become EXCELLENT entrepreneur ?

Berjaya dalam perniagaan dan cemerlang kekeluargaan.

Assalamualaikum, alhamdulillah saya berpeluang sambung post kedua saya dalam blog ini untuk dikongsi dengan sesiapa sahaja yang sudi. Sekarang ini saya sedang merangcang dan membuat persiapan untuk melancarkan website terbaru saya berkenaan usahawan internet. Sama-sama kita nantikan ya. :)

Pada kali ini saya tertarik dengan bacaan saya mengenai tajuk yang saya tulis diatas. Kejayaan seorang usahawan boleh dibahagikan kepada 4 kategori:-

1. BERJAYA dalam perniagaan, BERJAYA dalam kekeluargaan.
- Ibaratkan seorang yang tidak pernah berpeluang belajar di IPT, namun dengan usahanya yang gigih bertukar daripada pemandu teksi kepada pemandu Ferrari dan mempunyai syarikat teksi sendiri dengan 33 teksi sendiri di samping 11 orang anak yang cemerlang dalam pelajaran, soleh dan solehah.

2. BERJAYA dalam perniagaan, GAGAL dalam kekeluargaan.
- Ibaratkan berjaya dalam apa jua perniagaan yang diceburinya namun keluarganya bercerai-berai. Isteri lari, anak-anak dengan masalah sosialnya seperti dadah dan hiburan yang melampau sehingga tidak sedarkan diri akan tanggungjawab yang sepatutnya kita pegang sebagai khalifah(pemimpin) di muka bumi ini untuk membuat amal kebaikan ikhlas kerana Allah.

3. GAGAL dalam perniagaan, BERJAYA dalam kekeluargaan
- Umpama seorang yang TIDAK PERNAH berjaya sepenuhnya dalam perniagaan tetapi mempunyai 21 orang anak yang berjaya; 2 orang Penolong Pengarah( PTD), 2 orang menjadi jurutera dalam syarikat petroleum, 7 orang memasuki universiti ( 3 orang keluar negara dan 4 orang didalam negara), 6 orang di sekolah Tahfiz dan 4 orang lagi di sekolah agama berasrama penuh. Walaupun dia tidak berjaya namun dia pastikan anak-anaknya berjaya dan lebih baik daripadanya.

4. GAGAL dalam perniagaan, GAGAL dalam kekeluargaan.
- Malang sekali bagi golongan ini. Sebagai contoh, seorang yang berjaya dalam perniagaan dan kemudian dipecat daripada jawatannya yang agak baik, menganggur tanpa hala tuju lebih setahun, hanya duduk di masjid dan masih bujang(lelaki),walaupun dan berusia 50 tahun!

----------------------
Anda berada di kategori mana?
Yang mana akan anda pilih?

Secara lumrahnya setiap insan inginkan kejayaan dalam perniagaan dan setiap apa yang dilakukannya di samping mempunyai keluarga yang Sakinah( tenang dan harmoni).
Namun bagaimana kita mampu mencapainya?

Jawapannya terletak pada keredhaan Allah S.W.T. Dengan mendapat keradhaan Allah S.W.T., ia merupakan tahap kejayaan perniagaan dan kecemerlangan kekeluargaan yang paling tinggi. Setakat BERJAYA sahaja bukan kayu ukur seseorang usahawan itu dalam redha Allah S.W.T. Keredhaan Allah S.W.T itu sifatnya subjektif seperti kebahagiaan keluarga.

Redha Allah hanya dinikmati apabila MELAKSANAKAN semua PERINTAH Allah S.W.T. dan dan MENINGGALKAN segala LARANGAN-NYA. Walaupun jika pada zahirnya kita nampak macam kurang berjaya, tetapi jika Allah S.W.T redha dengan kita, kita akan mendapat sakinah(ketenangan) di dunia dan lebih-lebih lagi ketenangan di akhirat yang kekal abadi.

(Diringkaskan daripada penulisan Dato' Dr. Hj. Fadzilah Kamsah dan Haji Muhammad Zakaria.)

0 comments:

Post a Comment